Category: Dunia Islam

Teknik Mudah Menghafal Al Quran

Teknik Mudah Menghafal Al Quran

Teringat dahulu masa zaman Sekolah Agama, bukan main liat nak hafal surah yang terdapat dalam Al Quran.. bukannya sebab susah nak menghafal ayat-ayat suci nie tapi disebabkan kemalasan dan dorongan syaitan serta iman yang lemah nie membuatkan ana tertewas untuk menghafal Al Quran… Dan hukumannya apabila tak menghafal nie, memang kenalah denda dengan ustaz dan…

Read More Read More

2,379 total views, no views today

PERLU KE SOLAT MASA BERSALIN?

PERLU KE SOLAT MASA BERSALIN?

Rasanya persoalan ini pastinya sering kali bermain di minda isteri kita ketika tibanya saat dan masa untuk melahirkan zuriat amanah Allah s.w.t… Dan soalan yang sering hadir perlu ke solat ataupun ketika nak bersalin??? Lagi-lagi kalau ada tu dah masuk Labor Room daripada pagi sehinggalah malam dan masih lagi belum melahirkan.. disitu sudah ada 2…

Read More Read More

3,598 total views, 3 views today

Tanda-tanda Hati Menjadi Hitam dan Mati

Tanda-tanda Hati Menjadi Hitam dan Mati

Hati manusia asal penciptaannya adalah suci bersih namun ianya boleh berubah menjadi lebih baik bahkan lebih bercahaya dan berma’rifat atau menjadi sebaliknya  kerana manusia diciptakan dengan iman yang berubah-ubah …. فَلَوْلا إِذْ جَآءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَـكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَـنُ مَا كَانُواّ يَعْمَلُونَ Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri…

Read More Read More

13,454 total views, 12 views today

Macam Mana Nak Mengatasi Stress

Macam Mana Nak Mengatasi Stress

Stress ataupun tekanan hidup nie memang menghantui setiap individu di muka bumi nie… kalau tak dapat kawal perasaan, kadang-kadang boleh bertukar jadi hulk..semuanya serba tak kena je.. Bila dah stress kadang-kadang macam-macam perkara kita cuba lakukan… Bermacam-macam cara kita lakukan kadang-kadang agar dapat mengurangkan perasaan tekanan (stress) yang menghantui kita nie. Dan ini ana nak…

Read More Read More

1,470 total views, no views today

Aku Bukan Malaikat

Aku Bukan Malaikat

Aku hanyalah insan biasa Sama seperti mereka semua Aku hanyalah insan Yang pasti tak lari daripada kesilapan Aku bukan Malaikat Yang sentiasa ada iman di dada Adakala iman meningkat Adakala iman menurun Kerna aku hanyalah insan Dan bukannya Malaikat Aku bukan Malaikat Usahlah terlalu memuji Kerna aku gusar Riak menanti Aku seperti kau Kau seperti…

Read More Read More

2,140 total views, no views today

Kenapa Nak Marah, Chill Sudah

Kenapa Nak Marah, Chill Sudah

Mengapa nak marah??? Mengapa biarkan nafsu amarah menguasai diri.. Mengapa dan Mengapa??? Itulah persoalan yang sering bermain di benak fikiran ana  nie… sebabnya bukan apa, ana kadang kala pelik dengan sikap kita yang lebih memanjakan amarah nie sehingga mengakibatkan ramai yang sengsara… Marah membawa keburukan bukan kebaikan… Marah nie, kalau gagal dibendung sudah semestinya akan…

Read More Read More

1,658 total views, 3 views today

Kenapa Nak Mengeluh

Kenapa Nak Mengeluh

Bila berbicara mengenai mengeluh nie pasti ramai yang secara tak sedar penuh mengeluh walaupun kepada perkara yang terlalu kecil untuk dikeluhkan. Selalunya yang paling banyak dikeluhkan adalah mengenai rezeki. Kenapa gaji aku kecil? Kenapa gaji aku tak cukup? Kenapa dia yang baru masuk kerja gaji lagi banyak dari aku? Betul tak nie antara yang paling…

Read More Read More

1,580 total views, no views today

Berkata Benar Walaupun Pahit

Berkata Benar Walaupun Pahit

Berkata benar walaupun pahit, tetapi kadang kalanya begitu sukar untuk menuturkan kata-kata benar..  ramai yang lebuh suka berkata-kata dengan perkataan dusta sehingga ada yang kata, takpe tipu sunat.. Namun sudah semestinya kita ketahui bahawa dengan menipu ini sebenarnya amat-amat dilarang di dalam Islam. Tetapi fitrah manusia nie satu je, apa yang dilaranglah yang dieorang akan…

Read More Read More

2,567 total views, no views today

Perkara Yang Paling Dirisaukan Bila Pulang Ke Kampung

Perkara Yang Paling Dirisaukan Bila Pulang Ke Kampung

Pulang ke kampung halaman berjumpa dengan sanak saudara, ibu bapa dan adik beradik pastinya sesuatu yang amat menyeronokan bagi kita. Namun ada sesuatu perkara yang merisaukan ana apabila pulang ke kampung halaman. Apa yang merisaukan ana? Soalan bila nak kahwin? Alhamdulillah dah kahwin pun.. soal anak? Rasanya tu tak lagi sebab mereka pun tak nak…

Read More Read More

1,182 total views, no views today

Ramadan Dan Euro 2016

Ramadan Dan Euro 2016

Ramadan kali ini kita bertemu kembali bersama dengan kejohanan besar bola sepak. Kalau sebelum ini kita pernah bertembung dengan Kejohanan Piala Dunia pada 2014 dengan Bulan Ramadan. Dan kali ini bulan Ramadan bertemu dengan Euro 2016 . Dalam kerancakan Euro kali ini, adakah ibadah kita dalam Ramadan akan dilupakan? Adakah Euro akan menengelamkan Ramadan kita…

Read More Read More

1,852 total views, no views today

Pin It on Pinterest