4 perkara mesti sebelum tido

Assalamualaikum semua…Salam ukhuwahfillah, hrm ikut tajuk entri yang ana beri nie,ana nak taya lah kepada yall semua, apa yang yall akan wat ea sebelum tido atau lebih manis melelapkan mata???..
mungkin ada yang gosok gigi, ada yang basuh muka bagi cantik, basuh kaki bagi tak jumpa antu dalam mimpi… macam2 kan korang wat,tapi ada tak korang wat 4 perkara nie sebelim tido???jeng3……
4 perkara mungkin ada yang dah wat Alhamdulillah, tapi kalau belum wat, watlah ea sebelum kita tido tak susah pun, 4 perkara ini ada di sebut di dalam hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud..
Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : “Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu :
1. Sebelum khatam Al Qur’an,
 2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
 3. Sebelum para muslim meredhai kamu,
 4. Sebelum kaulaksanakan haji dan umrah….
“Bertanya Aisyah :
 “Ya Rasulullah…. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?” 
Rasul tersenyum dan bersabda : “Jika engkau tidur bacalah : 1) Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur’an.
2) Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.
3) Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. 
4) Dan, perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah”
Jadi kawan2 jangan lupa buat ea???senang je kan dan semoga kita mendapat rahmat daripada Allah dan nabi junjungan kita S.A.W…….

345 total views, 4 views today

anazarin

Seorang yang humble..masih newbie dalam arena blog...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.